Hej!
W tym dokumencie znajdziesz informacje o tym jak przeprowadzić larpa on-line. Jest on stosunkowo krótki i prosty w przygotowaniu. Zanim zaczniesz czytać dalej – zachęcam do zapoznania się z kartami postaci. Pomysł na larpa, jego bohaterowie i przebieg zostały stworzone przez uczestników projektu “1920”.

Wprowadzenie historyczne:
Wojna polsko-bolszewicka rozpoczęła się w 1919, po wielu zaciętych bitwach, kiedy szala zwycięstwa przechylała się na korzyść Rosji bolszewickiej, w 1920 wydarzył się cud nad Wisłą. Polacy oraz Ukraińcy połączeni paktem Piłsudski-Peltura odparli wojska wroga, pomimo tego, że reszta świata już dawno przekreśliła nasze szanse. Po zakończeniu walk, w Rydze, został podpisany traktat pokojowy między Polską, Rosją i Ukrainą. Ukraina nie została dopuszczona do obrad, mimo iż pakt bezpośrednio dotyczył jej sytuacji. Pomimo sprzeciwu Piłsudskiego, strona polska uznała USSR (sowieckie państwo ukraińskie) jak o stronę rokowań, tym samym znosząc sojusz – co przez wielu zostało uznane za zdradę strony ukraińskiej, która stała się państwem marionetkowym Rosji.

Informacje o fabule:
Jest rok 1921. Bohaterowie uczestniczyli w wojnie polsko – bolszewickiej, która po długich zmaganiach wreszcie dobiegła końca. W Rydze podpisany został traktat pokojowy. Bohaterowie nie wiedzą jednak, że Polska podpisując traktat zaprzedała niepodległość Ukrainy. Jak na tę informację zareagują bohaterowie?

Świat przedstawiony: Jest on zgodny z realiami naszego świata. Całość dzieje się w 1921r, klimat wojenny. Bohaterowie oraz wydarzenia przedstawione w larpie nie są oparte na faktach.

Wprowadzenie:
*Wasi przełożeni kazali wam napisać coś o sobie: jak dogadujecie się z innymi, jak przebiegało wasze życie rodzinne, jak zmieniło się wasze życie przez wojnę, etc. Listy miały trafić do gazety. Ktoś chciał, żeby zwykli żołnierze podzielili się swoją historią. Niestety pomysł legł w gruzach, a wasze listy do was wróciły… Po otwarciu okazało się, że ktoś się pomylił – otrzymaliście list którego autorem był ktoś inny.*

1. Przed grą poproś uczestników o napisanie listu, powinien on zawierać:
najważniejsze informacje z karty postaci
wydarzenia/przemyślenia, które sami gracze wykreują – mogą to być wspomnienia z misji, opis uczuć, przemyślenia dotyczące przyszłości, etc. Gracze mają dowolność przy ich tworzeniu, muszą jednak być one zgodne z informacjami zawartymi w KP.

2. Minimum dzień przed rozpoczęciem rozgrywki, przekaż każdemu uczestnikowi list innego uczestnika:
– List Fedira – do Viki
– Viki – do Marianny
– List Marianny – do Fedira

Przed rozpoczęciem rozgrywki:
Wasz przełożony dał wam proste zadanie. Obrady w Rydze powinny niebawem się zakończyć. Jako nieliczni znacie się na radiotelegrafii – to wy jako pierwsi w oddziale odczytacie nadaną wiadomość. Słyszycie dźwięk zamykanych drzwi. Inforamacje, które odszyfrujecie są poufne. Przez najbliższe dwie godziny nikt nie wejdzie ani nie wyjdzie z pomieszczenia, w którym się znajdujecie

*Treść wiadomości poniżej*

Taktowanie
(należy je wysyłać w formie prywatnych wiadomości, oprócz punktu ostatniego, pytania w nim zawarte należy przeczytać na głos)

Są to jedynie sugestie i porady. Możesz ich użyć do nakierowania opowieści na konkretne torty. Nie jest to jednak obowiązkowe. Przez całą grę powinna panować atmosfera względnej wrogości i braku wzajemnego zaufania

1.
Wiadomości o traktacie Ryskim – zależy ona w głównej mierze od tego, jak dobrze kleić się będzie początkowa rozmowa. Jeśli uczestnicy nie będą mogli znaleźć tematu, należy im wysłać wiadomość, jeśli rozmowa będzie dynamiczna, należy odczekać.

Po odszyfrowaniu wiadomości
(do wyboru)

Fedir:
-Wiedziałeś, że nie można im ufać! Zdradzili Ukrainę. To przez nich zginął twój brat. Czujesz narastający gniew.

-Strona Polska zerwała sojusz. Czy nie oznacza to że znowu jesteście wrogami? Pomimo waszej współpracy, to oni byli odpowiedzialni za śmierć twojego brata… Czujesz narastający niepokój.

Vika:
-Po raz kolejny zostałaś oszukana. Strona Polska zdradziła. Wiedziałaś, że nie powinnaś im ufać… Czujesz narastający gniew.

-Pomimo tego wszystkiego, co razem przeszliście… strona polska zdradziła. Czy nie czyni to was ponownie wrogami? Czujesz narastający niepokój.

Marianna:
– Sojusz został zerwany, wiedziałaś że do tego dojdzie. To oni byli odpowiedzialni za śmierć twojego męża. Wiedziałaś, że nie można im ufać. Czujesz narastający gniew.

– Sojusz został zerwany, po tym wszystkim co razem przeszliście… Znowu staliście się wrogami. Czujesz narastający niepokój.

2.
W połowie larpa, o ile wiadomości samoistnie nie wypłyną od postaci:

Fedir: Mąż Marianny został zabity podczas nocnej zasadzki w pobliżu Uhnowa… Czy to możliwie, że zginął z twoich rąk?

Marianna: Pluton Viki wpadł w zasadzkę w pobliżu Uhnowa… Czy nie była ona przygotowana przez oddział twojego męża?

Vika: Brat Fedira był wtedy z tobą, kiedy wpadliście w zasadzkę… Pogłoski okazały się prawdą, samodzielnie wybił cały pluton

3.
Pod koniec larpu, lub jeśli wszystkie informacje zostaną ujawnione oraz wyeksploatowane

Fedir: Na stole dostrzegasz broń, kątem oka widzisz, że Marianna również na nią spogląda. Co zrobisz?

Marianna: Na stole dostrzegasz broń, kątem oka widzisz, że Fedir również na nią spogląda. Co zrobisz?

Vika: Na stole dostrzegasz broń, kątem oka widzisz, że Marianna i Fedir również na nią spoglądają. Co zrobisz?

3.5 (na głos)
Jeżeli któryś z graczy sięgnie po broń

-W kogo celujesz?

Po ustaleniu celu

-Czy chcesz oddać strzał?

TAK – Vika/Marianna/Fedir osuwa/ją się na podłogę, słyszysz krzyki dobiegające zza drzwi. Inni niedługo tu będą

NIE – Opuszczając broń zauważasz, jak bardzo drżą twoje ręce. Słyszycie dźwięk otwieranych drzwi. Po złożeniu raportu waszemu przełożonemu, każdy z was odchodzi w ciszy w swoim kierunku – czujecie że ta noc, będzie bezsenna.

Jeżeli więcej niż jeden gracz sięgnie po broń

-Dochodzi do szarpaniny
(Mistrz gry musi rzucić monetą: Reszka – Marianna, Orzeł – Fedir, jeśli Vika uczestniczyła z kimkolwiek w szarpaninie, automatycznie przegrywa)

Do osoby wygranej:
-Udało się wyrwać broń z rąk Fedira/Viki/Marianny

-W kogo celujesz?

Po ustaleniu celu

-Czy chcesz oddać strzał?

TAK – Vika/Marianna/Fedir osuwa/ją się na podłogę, słyszysz krzyki dobiegające zza drzwi, inni niedługo tu będą.

NIE – Opuszczając broń zauważasz, jak bardzo drżą twoje ręce. Słyszycie dźwięk otwieranych drzwi. Po złożeniu raportu waszemu przełożonemu, każdy z was odchodzi w ciszy w swoim kierunku – czujecie że ta noc, będzie bezsenna.

Jeżeli Vika wyda komendę:

ATAK: Widzicie jak psy rzucają się na Fedira/Mariannę. Po chwili krzyki ustają. W powietrzu czuć metaliczny zapach krwii. Jesteście w szoku… Słyszycie dźwięk otwieranych drzwi – wasi przełożeni wrócili wysłuchać raportu.

OBEZWŁADNIJ: Widzicie jak psy rzucają się na Fedira/Mariannę. Jedno solidne ugryzienie wystarczyło, by agresor wypuścił broń. Słyszycie dźwięk otwieranych drzwi. Po złożeniu raportu waszemu przełożonemu, każdy z was odchodzi w ciszy w swoim kierunku – czujecie że ta noc, będzie bezsenna.

W zależności od decyzji podjętych przez uczestników, larp posiada różne zakończenia:

Jeżeli któryś z graczy odda strzał lub Vika wyda komendę ATAK:

Niezgoda i rany przeszłości wzięły nad wami górę. Nie potrafiliście wybaczyć wyrządzonych krzywd. Stosunki polsko-ukraińskie nigdy nie były łatwe. Stosunki polsko-ukraińskie nigdy nie były łatwe. Śledząc ich historię, możemy się natknąć na wiele złych momentów, które nie powinny mieć miejsca. Obwiniamy się wzajemnie, przypisując jednej stronie łatkę “tych złych”, zapominając o tym, że wina nigdy nie leży po jednej stronie.

Często wręcz nie dostrzegamy krzywd jakie wyrządziliśmy drugiej stronie, skupiając się tylko na tym co druga strona zrobiła nam, przez co zamiast szukać odpowiedzi i pełnego obrazu historii, zamykamy się w bańkach informacyjnych. Wojna polsko-bolszewicka pokazała nam jednak, że dialog pomiędzy naszymi narodami był, jest i zawsze będzie możliwy. Mimo iż cały świat przekreślił nasze szanse, Polska i Ukraina wspólnymi siłami odparła najazd bolszewików, ratując nie tylko nasz naród, ale i jak wielu twierdzi – całą Europę.

Zarówno Polacy jak i Ukraińcy nie byli święci, obydwa narody dokonały strasznych rzeczy a pamięć o nich jest obowiązkiem obu narodów. Jednak to co wydarzyło się w przeszłości pozostanie w przeszłości. Polska i Ukraina wspólnymi siłami, w duchu przebaczenia i solidarności odbudowują przyjacielskie relacje, ten larp – jest jej małą cegiełką.

Jeżeli żaden z graczy nie odda strzału lub Vika wyda komendę OBEZWŁADNIJ:

Pomimo krzywd wyrządzonych w przeszłości, nie daliście się ponieść emocjom a co najważniejsze, nie uznaliście przemocy jako rozwiązania. Stosunki polsko-ukraińskie nigdy nie były łatwe. Śledząc ich historię, możemy się natknąć na wiele złych momentów, które nie powinny mieć miejsca. Obwiniamy się wzajemnie, przypisując jednej stronie łatkę “tych złych”, zapominając o tym, że wina nigdy nie leży po jednej stronie. Często wręcz nie dostrzegamy krzywd jakie wyrządziliśmy, celowo skupiając się tylko na tym, co inni zrobili nam. Przez takie podejście zamiast szukać odpowiedzi i pełnego obrazu historii, zamykamy się w bańkach informacyjnych.
Wojna polsko-bolszewicka pokazała nam jednak, że dialog pomiędzy naszymi narodami był, jest i zawsze będzie możliwy. Mimo iż cały świat przekreślił nasze szanse, Polska i Ukraina wspólnymi siłami odparła najazd bolszewików, ratując nie tylko nasz naród, ale i jak wielu twierdzi – całą Europę.

Zarówno Polacy jak i Ukraińcy nie byli święci, obydwa narody dokonały strasznych rzeczy a pamięć o nich jest obowiązkiem obu narodów. Jednak to co wydarzyło się w przeszłości pozostanie w przeszłości. Polska i Ukraina wspólnymi siłami, w duchu przebaczenia i solidarności odbudowują przyjacielskie relacje, ten larp – jest jej małą cegiełką.

Pytania mistrza gry, do uczestników po zakończeniu rozgrywki:
– Jakie myśli i emocje odczuwałeś/aś w stosunku do Polski/Ukrainy, po przeczytaniu karty
postaci?

– Czy informacje o przeszłości innego gracza zmieniły w jakiś sposób tok twojego rozumowania?

– Czy uważasz, że podczas gry podświadomie antagonizowałeś stronę Polską/Ukraińską, tylko dlatego że byłeś odmiennej narodowości?

– Czy podczas nauki o wydarzeniach związanych z Cudem nad Wisłą w szkole, czy na własną rękę – udało ci się natrafić na informację zerwaniu sojuszu Polsko-Ukraińskiego oraz okolicznościach, w jakich do niego doszło?

– Czy czujesz, że podczas gry zwiększyła się twoja świadomość, dotycząca relacji Polsko-Ukraińskich?

*Treść wiadomości*

“Obie strony zobowiązały się do nieingerowania w sprawy drugiego państwa, odzyskaliśmy niektóre z naszych ziem, nawet przyznali nam reparacje… ale z treści wiadomości wynika, że strona Ukraińska nie brała udziału w obradach, Polska uznała USSR (sowieckie państwo ukraińskie) jako stronę rokowań – oznacza to że Ukraina straciła niepodległość, stała się państwem marionetkowym Rosji, pakt Piłsudski-Petlura został zerwany, to koniec sojuszu.”